Jämlikhet.

Hallå tjejer! En sak jag gått runt och tänkt på hela dagen sen den första so/no lektionen idag är jämlikhet och hur världens jämställdheten. Vi är tjejer och kvinnor är nästan mer än hälften av världens befolkning men ändå är det vi som får det sämmre,lägre löner och massor av andra dåliga saker. Men varför är jämlikheten som den är?

Det finns så många svar på den frågan och alla tänker på olika sätt...så nu får ni bara höra min tankte.
  • Vi kvinnor anses vara "mindre värda" och "svagare" än männen eftersom att samhället och världen styrs av män!Därför tror jag att det är så att männen alltid vill vara likte bättre,lite starkare och lite mäktigare än kvinnorna och sen tror jag att det är så att männen inte vill "bjuda in" vilken kvinna som helst in the club.
  • Men nu när kvinnorna under en låååång tid i histiorien faktiskt har kämpat för att få jobba,rösta och allt som vi kvinnor kämpat för i all historia så är det ganska många kvinnor som själva väljer att sluta jobba ta hand om barn och vara hemmafruar. Vad leder det till? jo det leder till att kvinnorna inte får lika mycket i pension och måste arbeta längre än männen. Så varför gör ni så kvinnor? Och tjejer ge inte upp med skolan! Ni vill ha en bra pension när ni blir äldre,tro mig!
  • Denna punkt hänger ihop lite med den innan. Vi kvinnor är mamma lediga och vabbar mer än vad männen gör. Varför? Jo,för vi kvinnor brukar vela göra det för att det är "mitt" lilla barn och jag vill känna mig som en riktig kvinna och vara mamma. Kan inte männen få arbeta lite och ta hand om ungen så kan man dela 50-50 på vabbiningen och mamma ledigheten. Då kommer vi kvinnor också få en bra pension.

Nu har ni fått höra lite av mina tankar som bara forsade ur mig.. hoppas att ni gillade det och om ni har något som ni undrar eller skulle vilja prata mer om så är det bara att kontakta oss på: [email protected]

 

Feminist eller ej det här är saker alla borde tänka på.

xoxo,Miss.B



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu