motivation:skola

Jag vet att många av er vid det här laget säkert hatar skolan, läxor och allt som kommer med skolan. Men vad har jag sagt tidigare? För att lyckas så måste du kämpa och tro mig. Jag vet hur det käns att ligga efter långt efter, den där känslan av att vilja hoppa av eller skolka för att man inte pallar mer. Det är förståndligt. Dag in och dag ut sitter vi och jobbar och använder våra hjärnor i skolan. Men kom ihåg att vi gör det inte för ingenting vi gör det för framtidens skull. Eftersom jag verkligen vill attt ni ska lyckas med det ni drömmer om så ska jag ge er lite tips på hur du skriver en uppsatts.


Planera- Den här punkten kanske inte rör dig så mycket med tanke på att din exempel solärare kanske redan suttit och planerat ut hur arbetet kommer att vara. Men det du kan göra är att strukturera upp en plan på hur du kan underlätta för dig när du skriver uppsattsen, några extra dagar du kanske kan hålla på i ett längre pass? Två, tre timmar?

Vad ska du skriva om- Samma sak med denna punkt det rör inte dig heller så mycket för att er solärare väljer
nog om ni ska skriva om exempel franska revolutionen. Men det du kan göra är att försöka fokusera på de intressanta vinklarna i ämnet så om du är mycket utav en tänkare kan du kanske fokusera mer på frågeställningarna, källkritik, och framställning/undersökningen.


Samla fakta kring ämnet- Samla så mycket faka du kan om ämnet och skriv ner allt som intresserar dig, förbered dig ordentligt så du vet vad det är för information du vill ha med i uppsattsen. Gör en massa research och gemför sedan all fakta du samlat ihop så du vet vad du har och jobba med var gärna källkritisk när du gör det här.

Upplägget- Detta har väl förmodligen din lärare redan också gjort genom att kanske dela ut en lapp om hur det ska läggas upp? Men om inte så bestäm hur uppsattsen ska presenteras är det i nu tid? Det kommer att underlätta en heldel för dig sen när skrivandet verkligen sätter igång. Som du märker är det mycket planering för att sätta igång med arbetet.


Skrivandet- Nu har vi kommit till delen alla väntat på och det är skrivandet, skriv först ner allt så som du planerat det i upplägget och spara det sedan. Läs sedan om det i läsform (som om du läser någon annans uppsatts) för det du gjort nu är bara första renskrivningen, ju fler gånger du skriver om desto bättre. Kom ihåg att inte bli nöjd med första renskrivningen hur bra den än är.


Mycket omarbetande- Texten ska nu arbetas om, då menar jag inte att du ska skriva om den såklart. Utom kanske ändra lite saker här och var, kanske lite i upplägget. Du finsjusterar texten lite här bara tills du känner dig nöjd.
Jag lovar att om du följer tipsen vi gett dig kommer du garanterat få ett bra betyg men kom ihåg att det beror vädligt mycket på hur mycket tid du lägger ner på uppsattsen.
xoxo, miss.E

Postat av: Dillaspi

jag hatar skolan och är skoltrött har ni några mer tips på vad jag kan göra jag skolkar varje dag mår dåligt av det

Svar: Vi ska skriva om det, stay tuned!
Miss&Miss Confident

2012-04-19 @ 14:40:59
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu