motivation: prov går fel

Gick ditt senaste prov sämre än vad du trott?

Fick du ett F fast du pluggat som satan?

För att du ska lyckas bra på ett prov så måste du läsa betygskriterierna som en lärare delar ut till dig för då vet du vad du förväntas kunna på provet! Men om du bara tar in de och inte läser de så är de klart att du inte riktigt vet vad du ska plugga på. Om en lärare säger plugga på sidorna 140-185 så ta det i stora drag. Alltså ett kapitel handlar om bråk och procent hur man delar bråk öva då på det tills du kan det och gå sen vidare framåt. Kom ihåg att nyckeln för att lyckas är repetion!

Ett fel väldigt många lärare gör är att de får det att verka som om jorden går under om man inte klarar det vilket kan få mig att gå i högvarv och då sätter jag igång och pluggar men tuppar av snabbt för att jag inte klarar av att plugga i sån stress och press på att om man inte klarar provet så går jorden under. Sen får jag ångest för att jag vet att jag inte kommer klara det och det är då det börjar gå riktigt dåligt.

Men kom ihåg att det är viktigt att ni tror på er själva i mitt fall önska jag att jag hade gjort det mer och kunnat intala mig mer liksom ''jag klarar det här, varför skulle jag inte klara detta?''

Och jag byggde upp en relation med lärarna vilket gjorde att när det gick neråt kunde de lätt förstå varför och jag kunde då få göra prov senare pga speciella skäl. Och jag tycker ni borde göra det prata med lärare om hur ni lär er bäst, ni kanske vill sitta längstfram för att ni ser bättre då? Eller kanske på en ensam bänk för att ni lär er bättre. En sån relation ska ni bygga upp för att då känner lärarna er bättre och förstår hur ni tänker.

Men om nu ett prov går dåligt (så vi inte kommer av offtopic här) så är det viktigt att veta att det är inte hela världen ellerhur? Gå på skolans alla extra resuser de har, plugga hemma varje till varanan dag, fråga om läxor eller gamla repitions uppgifter du kan göra och klarar du till stor del av alla uppgifterna så kommer du klara provet!

Visst kan det vara lite jobbigt om alla polare klara provet men du klarade det inte det är okej, de älskar dig väl inte mindre för det? De vet att du kommer greja det nästa gång, du har deras stöd! Det är jag nästan säker på, om inte, då vet du vad vi har snackat om... tro på dig själv! För det finns inget du inte klarar av!


xoxo, miss.E


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu