Motivation: skolan betyg part 1

Hade tänk att prata lite om betyg!

Vi vill väl alla ha A+ i alla ämnen och gå ut med 320p med så lätt är det inte. Så jag hade tänkt att ge lite tips på hur du bättrar dina betyg nu och framöver. Om du nyligen bytt skola/utbildning/linje så räkna med att det kommer bli tufft at få dina betyg likadana som du hade förut.

Känner du dig själv? Det första du måste ta tag i är att lära känna dig själv, vem är du? Hur tycker du att du lär dig lättast? Hitta en bra studieteknik som passar dig kanske att göra glosor och öva in svåra ord det behöver inte bara vara i språk kan vara i noämnet också. Eller du kanske pluggar bättre med vänner?

Håll ordning! Mina lärare tjatade och tjatade på mig om att jag skulle köpa en kalender och en pärm för att hålla reda på saker och tack och lov att jag tillslut gjorde det. För att när du planerar upp ditt arbete, hur du ska göra det, vilket studieteknik du ska göra osv så hjälper det så oerhört mycket för att då är du redan förberedd liksom! Om du ska planera upp hur ofta du ska plugga i veckan så kan jag ge dig ett skoltips...

Mån - Idag går du igenom veckan som kommer och vad som ska göras under veckan.

Tis - Idag sitter du och pluggar i ca 2timmar och gör läxor.

Ons - Rest inlämning (om du har något i nåt ämne du inte  gjort t.ex. en läxa eller omprov så övar du till idag)

Tor - Idag repeterar du allt som ni hunnit gå igenom under veckan och gör nyinkommande läxor.

Fre - Pluggdag och repetionsdag.

Lör - Din dag.

Sön - Du går igenom veckan som vart, repeterar allt lite kort och förberedder dig för en ny vecka!

Här är en alternativ studieteknik hur du kan göra det på, jag använder mig dock inte utav denna men vet att den funkat för vissa.

Förstår du inte? Om det är något i skolan du inte förstår tveka inte att fråga, utom fråga, fråga, fråga! Lärare och personal i skolan finns till för att hjälpa dig! De flesta lärarna vill hjälpa dig så mycket som möjligt. Men om läraren inte ha tid just då så säg inte bara ''ok'' och liksom ''aha'' utom engagera dig! Fråga om du kan boka en tid för att se hur din skolgång går!

Efter regn kommer sol! Försök att alltid se det positivt det tar tid innan du får bra betyg de kommer inte att falla ner från himlen. Tro mig jag vet hur det är att vilja vara en elev med bra betyg, liksom har du inte bra betyg vart kommer du då någonstans i livet? Försök alltid göra ditt bästa i skolan, man kan inte göra mer än vad man kan. Glöm inte bort att det viktigaste av allt är att du måste tro på dig själv!

xoxo, miss.E


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu